torsdag 26 november 2009

Rapport från AIK - Dalen

Jag fick inte se världens bästa innebandylag igår. Jag fick se två mittengäng, i alla fall som de spelade. För mycket felpass och slarv. Delikatessen från Kim Nilsson's klubba i första var dock fin, mål på volley. Jag tror att denna veckas "världens bästa lag" såg jag på TV i måndags, Storvreta heter de.

Men men. Det var i alla fall en match i SSL jag såg och jag måste säga att långa stunder var det AIK som var tillbakapressade. Dalen hade långa anfall och såg hetare ut. I andra har de dubbelt så många avslut på mål men lyckas ändå inte särskilt väl med att få in bollen i buren. De borde lyckats bättre här.

AIK drar dessutom på sig tre utvisningar i andra och i slutet av perioden har Dalen även ett fem-mot-tre läge (den första U2:an var en riktig proppning mitt på plan och Kranberg såg ut som om han var förbannad, kanske var det vedergällning från en tidigare incident). Inget av dessa PP förvaltar Dalen på ett särskilt bra sätt. Inga mål gör man och det är för dåligt. Minst en kasse skulle de gjort.

Tredje startar bra för AIK och Kim gör raskt sin andra kasse för kvällen. Men Dalen ger sig inte (och det ska de inte, de är klart med i matchen). Ketil Kronberg gör två kassar och det står 4-4 på tavlan. Nu är det visst ställningskrig men AIK tar över matchen sista tio. Det är som att de har en överväxel att lägga i. Det är farligt runt Dalens mål hela tiden. AIK har långa anfall och Dalen har backat ned i banan, som att de verkligen vill värna om den poäng den nu har i sin hand. Och mot självaste AIK dessutom.

Men så kommer den, Time-Out'en, begärd av AIK. Klockan står på 19.42. 18 sekunder kvar tills vi når sudden. Jag var helt säker på att det blir sudden. Jag menar, Dalen hade ju sin tid att snacka ihop sig hur de ska klara ut de återstående 18 sekunderna. Får för mig att Hallstensson går för vinst och att Dalen går för oavgjort och eventuell extrapoäng i sudden.

Matchen spelas igång och med tre sekunder kvar av ordinare matchtid så stänker Karl-Johan Nilsson in bollen. Ridå. Måste kännas förjävligt för Dalen. Måste kännas underbart för AIK.

Ja, det var en liten matchrapport från den matchen. Lite smått dramatisk, lite tur, AIK tillbakapressat, skakade, mycket fingertoppskänsla av Hallstensson, en coachseger.

Ja just det ja. Innebandyprofilerna. Jag såg inte så många, det var en och annan som rusade förbi och eftersom jag tidigare har nämnt Gunnarzon och Hellström så får jag väl kommentera dem igen då. De satt på sin vanliga plats. Högst upp ovanför secket, nära VIP-rummet, nära kaffet, läsken, korven, bullarna och kanske pilsner'n, vad vet jag? De lufsade ut till sina platser då domaren blåste igång, lite trötta, lite lunkande. Antar att de precis som jag var föga imponerade av dagens två lag. Men du, Gunnarzon, in med skjortkragen, det ser inte snyggt ut med en inne och en ute ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar