måndag 23 november 2009

Säsongens mest uppmärksammade omgång i H2 ÖS

Jaha ja. Så har det varit en ny omgång i H2 ÖS. Jag tänkte snabbt kommentera Stockholms H3:a bara. Serien haltar och matcher som spelades i helgen var Jakan mot Bro, 2-4. En ytterligare match var Hammarbyhöjden mot Vaxholm, 5-7.

Ja det var väl inga skrällar där. Jakan - Bro får väl ses som ett derby och då jag innan seriestart tippat Bro som en utmanare till seriesegern så är jag ej förvånad. Tycker dock att Bro borde kunnat ligga bättre med det manskap man har. Verkar som att de ej är helt seriösa. Som att de mest garvar, spelar poker och dricker bira. Och så är det kanske, så kanske det ska vara? Det är okey om man ej har en högre uttalad målsättning.

Nu har Bro dock endast fyra poäng upp till andraplatsen, vilken leder till avancemang i seriesystemet. Just nu är det Bele (den eviga trean-fyran-femman) som prenumererar på andraplatsen. Nykomligen Kungsängen (som jag varnat för) ligger endast en poäng bakom Bele. Orminge besitter förstaplatsen på sina tjugoen poäng.

Vaxholm är starka, men för mycket upp o ned. I helgen var det tydligen upp. Real Hammarbyhöjden har kanske tappat rookie-gnistan? Kom igen nu boys, fixa backslicken och kör på nu. Ni behövs i Sthlm's H3.

Noterar även den bedövande tystnaden från Salems coach, Martin Nieminen. Vad har hänt? Har han fått munkavle? Det jag hört ryktesvägen är att Salems styrelse tvingat honom att gå domarkursen för att på så sätt få tyst på honom då han coachar. Jag vet inte hur väl det fallit ut?


Duvbo - Åkersberga, 8-7
Okey, Duvbo tar med nöd och näppe tre välbehövliga poäng i en match där det varit tajt i första. Sedan kommer ett litet Duvboryck i andra i samband med två U2:or som straffar Ackers, tre-målsledning till Duvbo i andra pausvilan. Ackers kommer igen och har häng. Men orkar inte hela vägen. Då Duvbos Johan Sundberg gör 8-6 åker han på en U2+10. Frågan är vad han gjorde i samband med målet? Någon som vet? Upplys mig gärna. Ackers får till en kasse med 38 sekunder kvar, men det räcker tyvärr inte. Tänk vad som kunnat hända om man ej dragit på sig de två U2:orna i andra.

Farsta – Sundbyberg, 5-6 SD
Oj oj oj, denna match var jämn. Jag såg delar av den men fick lämna mitt sällskap mitt i matchen. Fick dock höra att upplösningen varit dramatisk med Farstafrislag i slottet vid en sekund kvar, dock utan resultat. Sumpan åker på en utvisning i sudden, klarar den och går in och tar extrapoängen. Anmärkningsvärt är att Tommy Schibort äntligen producerade, tre kassar blev det i denna match. Läs gärna mitt ifrågasättande i inlägget innan detta. Carman gör sina fem poäng, han är bra, han är svårstoppad, har bra handleder. Sumpan är ett bra lag.

Hammarby – Huddinge (Balrog), 6-4
Ja hörrni, denna match kan det skrivas mycket om. Fy fan vilken missräkning av Tony i Balrog. Man väljer att gå över lik för att få mosa Bajen. Det ryktas om missnöjda Huddingespelare, om spelare som tänker lämna laget om ledare som redan valt att lämna laget. Jag såg en del av matchen och tyckte att det var en jämn fight. Jag menar, Bajen kunde inte få bättre tändvätska och hur motiverade var Balrogspelarna i denna match? Balrog och Huddinge står med brallorna nere. Heimo Lyly i Huddinge borde skämmas. Nu till Bajen. Vilket fruktansvärt fåneri och löjets skimmer han drar över Hammarby och framför allt över sporten. Jag tänker givetvis på Kenta Sjögren. Vilken pajas. Det är mycket folk i hallen, TV sporten är där. Publiken som älskar innebandy är där. En person hörs i hallen, EN person. Det är Kenta Sjögren som sitter och vrålar på domarna. Inte ett ”neeej” eller ett ”kooooom igen”. Nej nej. Det är lååånga harranger om hur ”jävla usla domarna är” och att de ”för i helvete måste plocka en tvåa på det där” etcetera. Vid flertalet tillfällen sker detta. Kom nu inte och släta över detta beteende med att ”han är bara engagerad”. Bullshit. Han är ta mig fan störd. Och sedan dessa sandlådeuttalandena om att ”vi kan ju spela om Micke”. Jag säger loser. Bah, jag orkar inte. Jag tror jag fått fram min syn på saken hyfsat väl. Grattis till Bajens krigare på planen. Smått imponerande faktiskt.

Bollstanäs - Storvreta Ungdom, 1-15
Okey. Vad hände här? Vinst till Storvreta Ungdom med fjorton bollars marginal. Och så har man snackat om att Bollstanäs nog blir farliga i år (inte jag dock, jag har sagt att de åker ur)?!? Storvreta Ungdom kan ha något stort på gång. Nu ligger förvisso Bajen sju poäng före och det börjar kännas smått ointagligt. Snart vänder väl serien och då ska Bajen tappa två matcher samt spela en oavgjort samtidigt som Storvreta Ungdom ska vinna allt. Känns inte realistiskt. Men det är heder att komma två:a också och den platsen tror jag säkert att de vill fightas för.

Gottsunda - Nynäshamn, 12-4
Roliga Gottsunda. Ett ungt gäng som spelar en fin innebandy. Verkar ha roligt på plan och är sportsmannamässiga hela bunten. Nu tvålar man dit kaxiga Nynäs med hela åtta bollars marginal. Vad ska man säga? Pinsamt Nynäs, bra Gottsunda. Jag läste Nynäs sportschefs blogg (Ronny Carlsson). Han sågar och yxar och slår och spottar, fräser lite gör han också. Det är missnöje från högsta ledning i Nynäs. Jag undrar dock om det är rätt medicin? Nya spelare på väg in och som jag tolkade det spelare som kan riskera kicken (inte bekräftat, min tolkning). Nä, den typen av offentlig uthängning tror jag inte på. Samla spelarna i styrelserummet och skäll ut dem där enligt någon sorts amerikansk modell istället. Tror det skulle kännas annorlunda för de som underpresterar. Att hänga ut offentligt tror jag bara skapar en ”förbannadkänsla”, en ”skiter-väl-jag-i” känsla. Nu trillade man från femte till åttonde plats i serietabellen. Oups, nerverna börjar spöka kanske? Nä Nynäs, bättre kan ni.

Täby – Södertälje, 6-8
Täby rasar längre och längre ned i skiten. Södertälje tar de poäng man ska ta. I och med Huddinges torsk mot Bajen så har Täby förvisso en viss chans att ta sig över strecket men det ser mörkt ut. Södertälje skuggar Storvreta Ungdom från tredjeplatsen i serien. Kan de hota? Javisst! Har dock fått höra att Södertälje är ett riktigt gnällgäng. Har inte haft förmånen att få se dem ännu. Ska bli kul då jag gör det dock. Det är alltid kul med lite tjafs och dumheter. Ja, det är sant jag tycker det. Men det ska vara på en okey nivå. Inga sandlådor. Hörde du det Kenta?

6 kommentarer:

  1. Mycket intressant och insiktsfull blogg, keep it up. Vi i Bro vill ju såklart vinna allt och borde göra det också. Men vi tar lite för lätt på uppgifterna emellanåt tyvärr.

    HenkeR (Bro)

    SvaraRadera
  2. Angående Johan Sundberg i Duvbo...
    Hånade bänken i Ackers i samband med målet med målgest osv, därav 2+10

    SvaraRadera
  3. HenkeR >> Tack för pep-talk (och tack ni andra som peppat mig att skriva vidare också). Klart att Bro vill vinna och att ni har kapaciteten, tror du sammanfattar det bra med att ni tar lite lätt på uppgiften ibland.

    Publiken >> Ahhh, där kom den. Tack för info. Ja, det är inte alltid lätt att hålla koll på känslorna. Ibland kan man gå för långt, vilket uppenbarligen Sundberg gjorde här.

    SvaraRadera
  4. Inte så konstigt att Nynäs åker dit igen. Behövdes ingen raketforskare för att ta upp laget till 2an men väl där behövs lite känsla för saker och ting.

    SvaraRadera
  5. Olle >> Det där var lite kryptiskt skrivet... Varför är det inte så konstigt "att Nynäs åker dit igen" menar du? Att vinna Sthlm's H3 är kanske den svåraste H3:an att vinna i landet (läs den bästa H3:an) så det är en bedrift i sig, menar jag.

    Sedan då man ska hänga kvar i nuvarande H2:a så blir det givetvis tuffare och där kan jag tycka att bristen på ödmjukhet inför uppgiften kan saknas ibland. Främst från spelare. Och de uttalandena som sportchef Carlsson gjorde häromdagen är inte ödmjukhet.

    Så om det är där du menar att det "behövs lite känsla för saker och ting" så förstår jag dig. Men förtydliga gärna ditt inlägg.

    SvaraRadera
  6. Nynäs saknar ett grundspel och har ingenting att luta sig tillbaka på om det går emot dom. Dom har 2 herrar i båset som kanske inte är direkt vassa på innebandy. När man suttit och kollat på vissa matcher så kan man inte låta bli att undra hur det skulle se ut med en mer taktiskt slipad coach.

    I H3 klarar man sig med 2 spelskickliga femmor som går mkt på fantasi men i 2an så behövs det lite mer än så vilket vissa inte insett.

    SvaraRadera